5 restaurangtrender som restaurangägare inte kan ignorera
Ladda ner hela trendrapporten här!
5 restaurangtrender som kommer att definiera 2023!
Här listar vi fem restaurangtrender som du kan förvänta dig att se under 2023. Vi förväntar oss att konsumenterna kommer att vara ännu mer noggranna med vilken mat de väljer att äta i år med betoning på hållbara rätter och mer växtbaserade alternativ. Men också ett fokus på livsmedel som påverkar vårt humör. Hälsa omfattar numera inte bara fysiska aspekter utan även mentala och känslomässiga, vilket kommer att utmana restaurangägare att se till att deras menyer återspeglar denna samhällsförändring.
Vi kommer även att kika närmare på hur restaurangägare på ett kreativt sätt navigerar genom stigande inflation och livsmedelskostnader. Men även hur restauranger ändrar sin meny på smartast möjliga sätt, något om kallas menu engineering på engelska och handlar om att optimera sin meny på bästa sätt från både innehålls-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv.
Tekniken fortsätter också att vara en drivkraft för restaurangbranschen och vi visar hur du kan använda den till din fördel.
Ladda ner hela trendrapporten här!
Restaurangtrend 1
Så hanterar du den ökande inflationen och högre livsmedelskostnader
Restaurangägare måste tänka smartare och komma på innovativa sätt för att klara stormen under 2023, från mindre portioner och höjda priser till att nå nya kunder, menyutveckling med mera.
Restaurangtrend 2
Meny-teknologi blir allt vanligare
I slutändan kan en kraftig kostnadsökning inte hanteras med små ändringar i menyn, utan det som kallas för menyteknik kommer att bli mycket vanligare år 2023.
Restaurangtrend 3
Smarta sätt att behålla och rekrytera personal
Efterdyningarna av pandemin har varit en utmaning för restaurangbranschen, särskilt när det gäller att rekrytera personal. Hur kan branschen motverka denna arbetskraftsbrist år 2023?
Restaurangtrend 4
Vilken teknik ska du satsa på under 2023?
Under många år har tekniken gjort det möjligt för restauranger att nå fler kunder snabbt och effektivt samt hjälpt till att oss att förbättra upplevelsen för gäster. Under 2023 förväntar vi oss att se ännu fler teknikdrivna förändringar för att öka servicen hos restauranger.
Restaurangtrend 5
Hälsa och välbefinnande är fortsatt högt upp på agendan när det gäller mat och dryck
År 2023 förväntar vi oss att miljöfrågorna kommer att bli ännu mer angelägna på den politiska agendan eftersom konsumenter kräver påvisbara förändringar. Konsumenter är hungriga efter ledarskap i miljöfrågor, etiska affärsmetoder, folkhälsa och andra viktiga frågor.
Så hanterar du den ökande inflationen och högre livsmedelskostnader
De globala livsmedelspriserna har stigit snabbt sedan 2020. The World Food Bank’s prisindex för livsmedelsråvaror nådde en rekordhög nivå 2022 och är mer än 80 % högre än två år tidigare. Flera faktorer ligger bakom denna ökning, bland annat den ekonomiska återhämtningen efter pandemin som drev upp priserna, högre fraktkostnader, stigande kostnader för gödningsmedel och ökade exportrestriktioner. Kriget i Ukraina har förvärrat problemet ytterligare och med den osäkerhet som råder förväntas livsmedelspriserna fortsätta att stiga i år.
Restaurangägare måste tänka smartare
De stigande livsmedelspriserna kommer sannolikt att få stora konsekvenser för restaurangbranschen. I en undersökning av restauranger i USA ser 66% en försäljningsminskning på grund av inflationen, undersökningen genomfördes av nätverket för småföretag Alignable. Hälften av småföretagarna och nästan tre fjärdedelar av restaurangägarna fruktar att den ökande inflationen kommer att driva dem i konkurs. Undersökningen visar också att över 66 procent av de oberoende restaurangerna ser en nedgång i försäljningen på grund av inflationen.
Restauratörer måste tänka smartare och komma på innovativa sätt att klara stormen 2023, från mindre portioner, höjda priser till att nå nya kunder, menyutveckling med mera. Att dra ner på service och kvalitet är inget alternativ. När matgästerna går ut färre gånger i veckan måste du se till att de kommer till dig.
Meny-teknologi blir allt vanligare
Att hantera stigande livsmedels- och arbetskraftskostnader och samtidigt förbli konkurrenskraftig är något som många kreativa tänkare och strateger kommer att arbeta för att uppnå 2023. I slutändan kan en kraftig kostnadsökning inte hanteras med små ändringar i en meny, utan det som kallas menyutveckling kommer att bli mycket vanligare år 2023. ”Menu engineering” är ett ramverk för att utvärdera och optimera restaurangens menyprissättning och utformning för att skapa en mer lönsam meny och en mer lönsam affärsverksamhet överlag. Det innebär att man kategoriserar alla menyalternativ i en av fyra kategorier baserat på lönsamhet och popularitet för varje alternativ.
Några av de menytrender som vi förväntar oss att se under 2023 är bland annat:
Kostnadseffektiva och populära rätter högt upp i menyn
Strömlinjeformade menyer
Säsongsbetonade och lokala ingredienser
Restaurangprognoser
Smarta sätt att behålla och rekrytera personal
Rekrytera på ett smart sätt
Den konventionella modellen med rekrytering av personal via en byrå eller företagets marknadsföringsmetoder är bara en del av rekryteringsprocessen. Faktum är att sociala medier och personalincitament ger bättre och snabbare resultat med lägre kostnader för att få in ny personal.
Behåll talangerna
Nästa utmaning är att behålla de nyanställda. Att förstå hur det ser ut när ditt team är engagerat och belönas på lämpligt sätt kommer att ge utdelning.
Kompensation och erkännande av de anställda är två drivkrafter för att behålla personal. Att ta emot feedback från de anställda är en annan viktig drivkraft för att behålla personal, eftersom det får de anställda att känna sig uppskattade. Genomför personalundersökningar och titta på och agera på denna feedback.
Vilken teknik ska du satsa på under 2023?
Delivery (matleverans) är viktigare än någonsin!
Den globala marknaden för matleveranser utgör en allt större del av restaurangbranschen. Enligt en rapport från Statista kommer matleveranserna på nätet att ha en andel av den globala marknaden på över 20 % år 2025, vilket är en ökning från 13 % år 2020, och marknaden för matleveranser på nätet växte med uppskattningsvis 27 % bara under 2020.
Smart digital teknik förbättrar effektiviteten och marginalerna
Införandet av serveringspersonal som använder mobila beställnings- och betalningsenheter för snabbare behandling av beställningar och betalningar. Eller QR-koder för självbetjäning. Kunderna blir alltmer vana vid och uppskattar möjligheten till självbetjäning och använder verktyg som QR-koder för att se menyer via smartphones till exempel. Kunderna kan beställa och betala i lugn och ro och behöver i vissa fall inte förlita sig på väntande personal.
Hälsa och välbefinnande är fortsatt högt upp på agendan när det gäller mat och dryck
I linje med gästernas miljöhänsyn måste restaurangerna se till att miljön, hållbarheten och hälsan står i fokus på deras menyer. Hälsosam mat är tillbaka i stor skala år 2023.
Hälsosamma juicer och smoothies
Enligt rapporten Global Fruit Juice Market nådde den globala fruktjuicemarknaden ett värde av 141 miljarder dollar år 2021 och marknaden förväntas nå 182 miljarder dollar år 2027. Konsumtionen av läskedrycker, såsom colasorter och smaksatta läskedrycker, minskar globalt eftersom de har ett högt sockerinnehåll, konstgjorda färgämnen, fosforsyra, konstgjorda sötningsmedel och koffein som kan ge negativa effekter på människokroppen. På grund av detta övergår ett stort antal konsumenter från kolsyrade drycker till naturliga fruktjuicer.
Livsmedelstrender
Växtbaserade livsmedel kommer att fortsätta att växa under 2023 drivet av millennials. Men även svampar och fiskimitationer fnns med på listan över livsmedelstrender för 2023. New York Times förklarade svamp som ”Årets ingrediens 2022”. De ger en rad hälsofördelar och spelar huvudrollen i många människors favoritmat – pasta, pizza och till och med desserter. Svamp förutspås bli ännu mer populärt under de kommande åren.
Ladda ner din kopia av Trendrapporten och läs hela rapporten idag!
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.