string(13) "vinstmarginal" string(4) "page" Hur du ökar vinstmarginalen på din restaurang? Trivec

Hur du ökar vinstmarginalen på din restaurang?

Trivec Payments

Hur du ökar vinstmarginalen för din restaurang

En av de viktigaste aspekterna när det gäller att driva en framgångsrik restaurangverksamhet är att maximera din vinstmarginal för din restaurang. Högre vinst är på allas läppar nuförtiden. I den här artikeln kommer vi att utforska hur man ökar intäkterna och din vinstmarginal och skapar förutsättningar för långsiktig framgång. Är du i startgroparna för att öppna restaurang, läs mer här.

Omskapa din verksamhet för framtiden

För att öka din vinstmarginal för din restaurang måste du vara villig att omfamna förändring och anpassa dig till de senaste trenderna inom branschen. Restauratörer som investerar i flexibla och fullskaliga försäljningssystem med realtidsanalyser, mobila order- och betallösningar för högre omsättning per bord samt kundlojalitet och lojalitetsprogram ökar försäljningsvolymen och ökar intäkterna. Detta innebär att du måste omskapa din verksamhet för framtiden och för nya kunder genom att investera i rätt teknik.

Ett flexibelt fullskaligt kassasystem och en order och betallösning för restaurang kommer att hjälpa till att organisera restaurangpersonalen, köket och bartenders på ett nytt sätt. Med en mobil order och betallösning kan du ha en servitör bland gästerna som vet om mat och dryck och som pratar med gästerna, tar emot beställningar och betalningar. Som ett komplement använder du runners som tar ut beställningar och drycker. Detta löser bristen på personal som hela restaurangbranschen står inför just nu och det minskar arbetskostnaderna samtidigt som det ökar försäljningen.

Vad är en genomsnittlig vinstmarginal för en restaurang?

En genomsnittliga vinstmarginal för restaurang varierar beroende på flera faktorer som plats, storlek och typ av restaurang. Enligt National Restaurant Association varierar den genomsnittliga vinstmarginalen för restauranger mellan 3-5%. Men detta nummer kan ökas genom att genomföra vissa strategier som vi kommer att diskutera vidare i den här artikeln.

Genomsnittliga vinstmarginaler per restaurangtyp

Den tidigare nämnda 3-5% vinstmarginalen gäller vanligtvis för fullservice-restauranger (FSR), vilka är etableringar som vanligtvis inkluderar kökspersonal, chefer, servitörer, bartendrar och en värd, som minimum. Men dessa siffror kan variera mycket beroende på faktorer som restaurangens storlek, prisintervall, omsättningshastighet, plats och mer.

Personal_restaurang

Vad är bruttovinst?

Bruttovinsten avser den summa pengar som en restaurang tjänar efter att ha dragit av kostnaden för sålda varor (COGS) från sin intäkt. COGS inkluderar kostnaden för ingredienser, kökstillbehör och andra utgifter relaterade till att förbereda menyalternativ. Bruttovinsten är en viktig mätvärde för restauranger eftersom det indikerar hur effektivt en restaurang använder sina resurser.

Hur man beräknar bruttovinst

För att beräkna bruttovinsten, dra av COGS från totala intäkterna. Till exempel, om en restaurang genererar 50 000 dollar i intäkter och har 20 000 dollar i COGS, skulle bruttovinsten vara 30 000 dollar.

Vad är nettoresultat?

Nettoresultatet är den summa pengar som en restaurang tjänar efter att ha dragit av alla utgifter, inklusive driftskostnader, hyra, löner och skatter från sin intäkt. Nettoresultatet är det ultimata målet för alla företag eftersom det indikerar lönsamheten för hela verksamheten.

Hur man beräknar nettoresultat

För att beräkna nettoresultatet, dra av alla utgifter från totala intäkterna. För att beräkna nettoresultatmarginalen för en viss tidsperiod, behöver du följande information: intäkter, vinster, utgifter och förluster.

Varför är restaurangernas vinstmarginaler så låga?

Medan det finns många faktorer som bidrar till låga vinstmarginaler inom restaurangbranschen, är en av de främsta anledningarna tre stora utgifter: kostnaden för sålda varor (COGS), personal och andra utgifter som hyra och el. När alla utgifter har betalats, brukar restauranger vanligtvis ha mellan 2 och 6% i nettoresultat.

Ladda ner vår guide ”Öppna restaurang 2023” gratis

Öppna restaurang
Restaurant owner doing back-office

Hur du ökar försäljningen på din restaurang

Låt oss börja med att ta itu med hur du kan öka din restaurangs försäljningsvolym. Här är tre saker du kan göra för att uppnå just det:

1.
Använd menu engineering (menyteknik), tänk igenom prissättning på menyn och använd ingredienser som har hög marginal, beräkna matkostnader och matsvinn. Att kombinera ditt kassasystem med en app för att beräkna matsvinn per portion kommer att hjälpa dig.

2.
Förbättra omsättningen per bord med en mobil order- och betallösning för restaurang.

3.
Omorganisera din personal, utbilda några personer och låt dem stanna bland gästerna, kombinera det med runners.

Låt oss bli lite mer specifika:

1. Menyutveckling eller menyteknik innebär att du behöver veta vad varje rätt kostar per portion och du behöver beräkna matkostnadsprocenten. Granska kostnaderna per ingrediens och portionstorlekar. Den genomsnittliga restaurangen behöver hålla matkostnadsprocenten mellan 28% och 35% för att driva en ekonomiskt sund verksamhet.

2. Din omsättning per bord kan ökas genom att använda en mobil order- och betallösning för restaurang för snabbare beställningar och betalningar bland borden. Inget behov för personalen att springa fram och tillbaka till kassan. Utbilda några i personalen så att de kan stanna kvar ute bland gästerna. Låt dessa personer höja servicenivån med sin kunskap. Kombinera dessa personer med runners som tar ut beställningar och drycker.

Dessa tips kommer att öka kundupplevelsen, den totala försäljningen och restaurangens totala intäkter.

Vill du läsa mer om hur du marknadsför din restaurang, läs här.

Trivecs integrationer för smartare kostnadskontroll

Trivec tillhandahåller ett omfattande nätverk av partners för att säkerställa smidig integration med verktyg som analys, inventering och kostnadskontroll av livsmedel. Qvanti är ett analys- och inventeringsverktyg som kan hjälpa ditt företag att förbättra den dagliga operativa effektiviteten och inköpsbeteendet. Bland dess produktutbud finns en inköpsportal för alla dina leverantörer, samt rapporter och statistik, operationella rapporter och prognoser.

Genom att sömlöst integrera ditt Trivec POS-system med Qvantis inventerings- och analyssystem kan du ytterligare optimera din verksamhet. Läs mer om Trivcs eco-system av integrationer på vår partnersida.

Partners & Integrationer Trivec

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.