string(6) "starta" string(4) "page" Starta restaurang

Starta restaurang

Starta en restaurang från början

Så bygger du upp din restaurang

Detta är den tredje artikeln i vår serie om hur du startar en restaurang. Ladda gärna ner vårt white paper ”Öppna restaurang” här. Vi hoppas du ska få nytta av det.

Läge och digitalisering

Att välja den perfekta platsen för din restaurang, handlar om synlighet och tillgänglighet. Och även om den fysisk platsen är viktig, beror det också mycket på ditt koncept. Förväntas gäster komma till dig eller kommer du att fokusera på hemleveranser (antingen själv eller via tredje part) eller catering.

Du bör även börja tänka på din närvaro på nätet. Vilken roll kommer internet, sociala medier och andra onlineföretag spela för din restaurang? Externa betygsättande webbsidor och sociala medier är ett sätt att kommunicera med dina kunder på deras villkor. Appar och internetlösningar kan också hjälpa dig att förmedla dina kampanjer och personliga erbjudanden.

Atmosfär

När du väl har bestämt din fysiska plats är det dags att strukturera din layout och designa din lokal för att uppfylla de mål som du definierade i konceptfasen. Bäst är om du kan skapa ett systematiskt flöde från entrén hela vägen till köket, så att måltidsupplevelsen matchar den stämning du angav i ditt koncept.

Och glöm inte driften; ett dåligt organiserat kök innebär dålig service. Här bör du titta på hur teknik kan hjälpa dig att effektivisera både kundupplevelsen och arbetsbelastningen för din personal. Måste servicepersonalen gå fram och tillbaka till borden eller finns det en annan lösning? Fundera över mobila lösningar för order och betalning, QR-koder för mobil beställning och betalning, självbetjäningskiosker, digitala köksskärmar samt pucksystem

Meny

Din meny är det perfekta verktyget för dig att förmedla ditt varumärke. Borta är tiden då man satte upp en meny i fönstret och så var den saken klar. Du bör ge människor åtkomst till din meny på så många platser som möjligt – på sociala medier, externa appar och din webbplats. Och försök göra din meny interaktiv, var den än är. Teknik gör att dina kunder kan boka bord, förbeställa mat, förstå allergener och till och med betala med bara några få klick.

En annan sak att tänka på är menyanalys – dvs när man analyserar och strategiskt utformar sin meny för att belysa restaurangens mest populära och lönsamma rätter.

Personal till restaurangen

Ditt mål bör vara att anställa erfaren personal och bygga upp en företagskultur med anställningsförmåner och karriärmöjligheter som minskar personalomsättningen. Detta är en utmaning för alla restaurangägare. En bra strategi är att se över vilka arbetsuppgifter som kan automatiseras. Detta sparar inte bara personalkostnader utan leder också till nöjdare anställda.

Ett integrerat system som är ettstöd hela vägen från beställning till verksamhetsadministration har potentialen att förbättra kundupplevelsen, minska stress bland personal och öka dina vinster. Att göra livet lättare för din personal, innebär att de har mer energi kvar för att få kunderna att känna sig uppskattade

Starta restaurang

Både topp-restauranger och enklare matställen använder Trivec 

Klassiska restaurangen Berns i Stockholm har serverat mat och dryck av absolut bästa klass i över ett sekel. Idag består Berns av flera restauranger, event- och konferenslokaler, ett hotell och flera barer. Med cirka 40 kassor och 80 mobila betalterminaler uppskattar man allt som kan automatiseras.

Berns vände sig till Trivec för att få hjälp med effektivisering och automation.  De sparar nu timvis av arbete varje dag, genom att använda personalstyrning, digitaliserad drickshantering och anpassade kassarapporter från Trivecs kassasystem.

“Systemet är mycket intuitivt, och även om en medarbetare inte har arbetat med systemet tidigare, så lär dom det sig på nolltid”, säger restaurangchef Anna Lundblad på Berns.

Ladda ner vår guide gratis

Öppna restaurang