Planera för hur restaurangen ska drivas
Planera för hur restaurangen ska drivas
Den här artikeln är en del av vår serie ”Öppna restaurang” – vår guide för alla som vill öppna en restaurangverksamhet. I den här artikeln tittar vi på hur du planerar driften av din restaurang.
Hur hanterar du alla olika roller?
Att driva restaurang innebär att man måste hantera ekonomi, lager, marknadsföring, affärsrelationer, personalrelationer, kundnöjdhet och mycket mer. Dessutom måste du vara fokuserad på och känna dig entusiastisk avseende maten och miljön på din restaurang. Ärligt talat, att driva restaurang kräver att du delegerar och är öppen för nytänkande. Oberoende av vilken typ av matställe du bedriver så måste du vara flexibel.
Du måste hålla dig uppdaterad på nya trender och kundernas förväntningar. Lokalt producerat och hälsosamma alternativ måste du ta med i beräkningen. Men vad är då viktigt för kommande trender? Det enda sättet att få vetskap är att fråga och lyssna på både befintliga och potentiella kunder.
Följ upp kommentarer på sociala medier och betygsättning på externa appar. Stick inte huvudet i sanden och tro att du kan strunta i ett dåligt omdöme. Snarare tvärtom, du bör fundera på att göra några smarta investeringar i digitala och automatiserade system som gör att du kan fokusera mer på ledningsbeslut och mindre på rutinuppgifter. Undersök vad som är den bästa tekniska hjälpen på marknaden. Se över dina befintliga system för beställningar, personal, planering, lager och redovisning och fundera på om ett fullt integrerat system kan vara något för dig.
Fortsätt vara efterfrågad
Med bra mat och service klarar du dig långt. Men du måste också vara synlig och attrahera nya kunder samt behålla gamla kunder. Det är här marknadsföring kommer in i bilden. Som vi har nämnt tidigare finns det många befintliga sociala plattformar som du kan använda dig utav för att nå ut till nya kunder. Inspireras av andra och se även vad företag i andra branscher gör smart på sociala medier och testa liknande koncept. Även om webbsidor till viss del har tappat mark till sociala medier och externa appar, måste du se till att din närvaro på nätet är attraktiv, användarvänlig och kundinriktad.
Lojalitetsprogram är ett sätt att locka tillbaka gamla kunder. Det innebär att du kan skicka personliga meddelanden som e-mail eller sms till dina kunder. Du kan till exempel skicka erbjudanden när de fyller år, till alla hjärtans dag eller inför Nyårsafton. Du kan också bjuda in till events av olika slag. Det finns många smarta sätt att nå kunder idag! Trivec erbjuder ett brett ekosystem av partners samt smarta integrationer som gör din vardag som restaurangägare mycket enklare.
Rekommendationer är den bästa marknadsföringen
Rekommendationer, den bästa marknadsföringen, är gratis och effektiv. Och idag skrivs rekommendationer på nätet. Att strunta i kundkommentarer och inte svara på frågor på ditt Facebook-konto, mest för att du inte har tid, är värre än att inte ha något konto alls. Och även om du väljer bort sociala medier som FaceBook så tänk gärna på att externa restaurang- och rese-appar lockar miljontals besökare varje år och deras besökare är dina kunder. Så kom ihåg att en online-närvaro är en stor del av din framgång!
Det är mycket att tänka på innan man öppnar sin första restaurang. Det viktiga är att inte ha för bråttom. Ta ett steg tillbaka från din ursprungliga dröm, och titta på verkligheten. Hur passar din restaurang in? Hur ska du hitta den där luckan på marknaden?
Låt oss hålla kontakten!
På Trivec har vi lång erfarenhet av att jobba med stora och medelstora restauranger och kedjor vars flöde våra produkter och tjänster kan effektivisera och optimera. Vi har kunder i hela spannet från fast casual till fine dining samt stora internationella kedjor och familjeägda restauranger i mellanstorleken. Kom ihåg att vi är här för att hjälpa till!
Förra året välkomnade vi över 500 nya kunder och hjälpte dem digitalisera och optimera deras restaurangmiljö. Be oss gärna om hjälp för att lyckas med din nya verksamhet.
Vi ser fram emot att höra ifrån dig snart!
Du kan nå oss på inhousesales@trivec.se eller +46 (0)10-150 23 00
Tack!