Identifiera ditt restaurangkoncept
Identifiera ett koncept för din restaurang
Denna artikel är första delen i en serie som kallas ”Öppna restaurang” – en guide för alla som vill öppna en verksamhet inom matbranschen. I den här artikeln kommer vi att titta på hur man behåller sina drömmar intakta och omvandlar dem till ett konsekvent restaurangkoncept.
Planera din dröm; börja med ett tydligt koncept och varumärke för din restaurang
Först och främst måste du klart definiera ditt restaurangkoncept – såsom servicetyp, prisnivå, typ av mat och atmosfär. Är du en lyxrestaurang, en enklare matservering eller ett snabbmatsställe? Kommer du att sälja take-away, erbjuda hemleverans eller endast servera matgäster på restaurangen. Även om du tycker att du är klar över ditt koncept, skriv ner det med så mycket detaljinformation som möjligt. Att skapa en mood board eller ett enkelt kollage kan hjälpa dig att komma igång.
Om ditt koncept är en fast-casual restaurang som serverar mexikansk mat, är det detaljerna som kommer att skilja dig från konkurrenterna. Du kanske vill erbjuda en blandning av lokal och mexikansk mat. Du kanske också erbjuder beställningar och betalningar online, självbetjäningskiosker eller möjligheten att ta ordrar och betalningar via QR-koder på borden. Det minimerar köer när det är högt tryck. Och varför inte erbjuda beställningar över nätet med möjlighet till förbetalningar för att minska köbildning under rusningstid.
I takt med att du utvecklar ditt koncept, kom ihåg att göra research över dina konkurrenter. Gör även efterforskning kring vad som redan har testats och försök förstå vilka koncept som fungerar bäst, och varför. På så sätt kan du bygga vidare på något som kunderna gillar och är villiga att betala för – och skapa din egen version utifrån det. Titta även på vad som finns inom ditt närområde och försök hitta luckor i marknaden. Du har kanske sett något på någon resa, som ännu inte finns på hemmaplan.
Vision och affärsidé som hänger ihop
Parallellt med ditt koncept behöver du en fungerande varumärkesidentitet. Varumärket förmedlar din restaurangs personlighet och identitet och ska innehålla en affärsidé som sammanfattar dina mål och värderingar. Ett varumärke ökar lojalitet hos kunder och lockar samtidigt till sig nya gäster som tilltalas av ditt varumärke genom marknadsföring.
Ditt varumärke ska utgå från ditt restaurangkoncept och genomsyras av allting som omger din matservering, från namn, logotype och marknadsföring, till atmosfär, musik och mat. Ifall ditt koncept är hälsosam och lokalt producerad mat vill du kanske undvika en alltför rörig restauranginteriör och hålla dig till stilrena bilder som påminner om naturen, både på sociala medier, på menyer och andra marknadsföringskanaler.
Det är viktigt att ditt varumärke och ditt koncept är en reflektion av varandra och att de hänger ihop. Den här kopplingen bör även inkludera din närvaro på nätet. En finkrog bör kanske inte involvera sig i cyniska kommentarer på sociala medier, medan en kaxig fast-casual restaurang kommer undan med det, eller till och med kan ha fördel av att visa lite attityd på nätet.
I den här fasen när du jobbar med ditt koncept och ditt varumärke bör du även ta fram de viktigaste rätterna på din meny. Ett vettigt råd är att intressera kunderna för nya idéer avseende mat dom redan tycker om. Lite senare i guiden återkommer vi till menyn för att diskutera design och hur du kan få menyn att arbeta för dig. Men att bestämma vad som ska finnas på menyn är viktigt när man bestämmer vilken utrustning som behövs, vilken typ av personal som ska anställas och hur du ska göra verksamheten framgångsrik.
Hotell- och restauranginnovatör väljer Trivec
JO&JOE i södra Frankrike har ett innovativt koncept inom hotell- och restaurangbranschen, ett öppet hus som erbjuder övernattning, fantastisk mat, events och seminarium och som riktar sig till alla från familjer till artister och surfare. Detta öppna och välkomnande koncept, som designats av Accor-koncernen, är synbart i hela den vackra trädgården, den stora terrassen, klätterväggen, bordtennisborden och så vidare.
För att gäster ska känna sig välkomna måste servicen vara den bästa. Under events såsom den välbesökta surfingtävlingen Quicksilver Pro, är det viktigt att personalen är välorganiserad och att de arbetar med rätt verktyg.
JO&JOE valde Trivecs kassasystem och elektroniska pucksystem för att snabba upp servicen. Gästerna får en elektronisk puck när de har beställt och sitter ner vid ett bord. När beställningen är klar, börjar pucken vibrera. Under högsäsong kan JO&JOE betjäna 300 till 500 personer per dag. På JO&JOE i Paris valde de även att arbeta med Trivecs dryckessystem och Trivecs ölvägg för självservice för att höja servicen. Skulle det uppstå något problem med kassasystemet,puckarna eller dryckessystemen, kan de förlita sig på Trivecs 24/7 tekniska support.