Dark kitchen
Vad är Dark Kitchen?
Är Dark kitchen lönsamma och vad är det för något? Dark kitchen är en digital restaurang som består av ett fysiskt kök som bara erbjuder på hemleveranser och som inte serverar mat på plats. Köket har ingen matsal, ingen serveringspersonal och inga sittande gäster – allt som behövs är ett kök och kökspersonal som tillagar maten. Dark kitchen är också kända som ghost kitchen, virtual kitchen eller cloud kitchen och har blivit betydligt mer populära de senaste åren.
Att erbjuda hämtning och avhämtning under Corona-pandemin blev avgörande för att restauranger skulle överleva. Många restauranger har valt att fortsätta sin takeaway-verksamhet även efter pandemin vilket innebär att en mängd dark kitchen har dykt upp världen över. Och om vi ska tro på statistiken så är dark kitchen här för att stanna. De är oftast lönsamma eftersom att ha ett dark kitchen radikalt kan minska dina utgifter samtidigt som du får intäkter.
Ladda ner vårt white paper ”10 enkla steg att digitalisera din restaurang” här.
Oavsett om du öppnar ett helt nytt kök eller om du vill utveckla din befintliga restaurang, är ett dark kitchen ett bra komplement till din restaurangverksamhet. Via leveranstjänster och leveransappar som Foodora eller Ubereats så definierar inte restauranglokalen din tillväxt och apparna gör det lättare för dig att prova nya koncept. Online med samma kök och samma personal kan du erbjuda helt olika typer av rätter och koncept utan att behöva göra några större förändringar. Eftersom allt är digitalt är valen oändliga.
Fördelar med att starta ett dark kitchen
Spara pengar på lokaler och personal
Genom att inte ha en traditionell restaurang kan du spara viktiga kostnader på lokal hyra och underhåll. Dark kitchen kräver minimalt med personal vilket också sparar pengar och ett bra centralt läge för ditt köksutrymme är av mindre betydelse när du levererar take-away utan en fysisk restaurang. Matavfall hålls också till ett minimum när du arbetar på detta sätt.
Utveckla din nuvarande verksamhet
Att utöka din befintliga restaurang med take-away är mycket enklare med ett dark kitchen. Genom att ha ett separat kök som bara erbjuder take-away så påverkas inte din befintliga restaurang av förändringen. Du kan också passa på att prova nya rätter och koncept i ditt separata kök, som du sedan kan applicera på din restaurang om det visar sig vara ett vinnande koncept. Många stora restaurangmärken som McDonalds och Nandos har följt detta koncept de senaste åren och det har haft stor inverkan på deras resultat.
Sänk din risk
Att starta ett dark kitchen eller utöka din befintliga restaurang med ett skapar mindre risk än att öppna en vanlig restaurang med sittplatser. Med begränsade startkostnader kan ett dark kitchen även vara ett bra sätt att testa din restaurang och matvision. Och börjar konceptet ta fart och det lyfter så kan du fundera på hur du vill utveckla ditt företag.
Gå ihop med andra
Om du inte har möjlighet att öppna ditt eget kök kan du hyra en plats i ett befintligt kök eller gå ihop med andra entreprenörer för att undvika att ta hela kostnaden att investera i lokaler, maskiner och köksredskap. Kanske kan du till och med dela köket med andra företag för att hålla kostnaderna nere? Möjligheterna är oändliga för virtuella restauranger.
Det råder ingen tvekan om att restaurangbranschen håller på att förändras. Enligt undersökningar från Statista förväntas dark kitchen att ha en andel på 50 procent av marknaden för upphämtning och takeaway av matleveranser över hela världen 2030. Fler och fler väljer att beställa takeaway för att äta hemma i stället för att äta ute på restaurang.
Digitala betalningslösningar
Att erbjuda en sömlös upplevelse för upphämtning av mat är ett måste när man driver ett dark kitchen. Ett dark kitchen är en leveransservice och integrering med leveransappar är avgörande. Digitala menyer och digitala betalningslösningar gör processen enkel och snabb och matchar det virtuella varumärke du vill skapa.
QR-koder och digitala menyer blir allt vanligare, även i servicebemannade restauranger. Med digitala menyer kan du enkelt göra justeringar och lägga till nya erbjudanden. Som nämnts har pandemin också förändrat hur konsumenterna vill äta och digitala betalningslösningar är mer hygieniska, snällare mot miljön och mer kostnadseffektiva. Dina kunder kan enkelt se din meny och beställa och betala direkt via sin telefon. Det kan inte bli smidigare än så, eller hur?
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.