Göteborgsfamiljen
Göteborgsfamiljen
Göteborgsfamiljen valde Trivec för att kassalösningarna går att växa med samt för att Trivec’s backoffice-del stöttar i hållbarhetsresan. De driver runt 20 kända krogar i Göteborg som t.ex. Taverna Averna, Moreno pizza och Levantine.
- Trivec’s back-office-funktion i kombination med appen Generation Waste gör att vi kan mäta och väga matsvinn per gäst och kväll samt knyta all försäljning mot inköp. Det gör att vi hela tiden jobbar smartare, säger Andreas Wallenthin, Beverage Manager på Göteborgsfamiljen.
Sparar tid, pengar och miljö
Förutom Trivec’s rapportfunktion har Göteborgsfamiljen kopplat företaget till Generation Waste som har en app som mäter och väger allt matsvinn per gäst. Allt som säljs i restaurangerna finns det inläsning på samt stäms av mot lagersaldo i Trivec’s rapportfunktion. Det gör att de aldrig beställer för mycket av några varor, de knyter alltid försäljning till inköp.
Hållbarhetstänket är en del av vår DNA. Allt som kommer tillbaka på tallrikarna mäts och vägs och slås ut på gästantal per dag. Siffror vi sedan stämmer av mot uppgifter för inköp och lager i Trivec’s system. Vi får svart på vitt hur mycket matsvinn vi har per dag och gäst. Sedan kan vi arbeta aktivt för att minska det, säger Andreas Wallenthin, Beverage Manager på Göteborgsfamiljen.
I Trivec’s back-office funktion kan Andreas också enkelt se vilka rätter som är mest populära. Om exempelvis en särskild grönsak trendar, komponeras menyerna att innehålla den grönsaken fast på olika sätt så att inget blir över. En rätt på menyn har grönsaken tillagad, en rätt är baserad på fond gjord på skalen, en annan på rostat skal från samma grönsak. Eftersom de ser vad som säljs, vad som är populärt samt trender i branschen kan de enkelt ge gästerna vad de vill ha men utifrån ett miljötänk. Datan används också för att ha utbildningar för personalen i hur man kan använda råvaror smart i matlagningen.
– Förutom trender som syns i siffrorna är det viktigt för oss erbjuda nya vegetariska koncept i tiden, därav har vi en takodling där vi odlar våra grönsaker eftersom närproducerade råvaror ligger i tiden, på så sätt vill vi påverka och vara goda exempel, säger Andreas.
Andreas berättar hur rapportfunktionen i Trivec’s rapportdel MyTrivec är enkel, flexibel och användarvänlig och har gjort att Göteborgsfamiljen sparar mycket tid och pengar årligen på att planera matlagningen. Vi planerar rätterna och vi komponerar menyerna efter åtgång.
Hur jobbar ni med Trivec’s kassasystem idag?
Göteborgsfamiljen har 20 kassalösningar och betallösningar från Trivec, flertalet Trivec Go surface-plattor är utställda integrerade i befintlig miljö eftersom fler mobila försäljningsställen underlättar verksamheten. De har även Handy-enheterna som underlättar för personalen att ta ordrar med mobil beställning vid borden. Vidare använder de QR-koder enbart på kvitton för smidig betalning vid exempelvis lunchen när alla ska betala samtidigt.
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.