Kassasystem för restaurang
Integrerbart kassasystem
Att driva restaurang ska vara enkelt!
Med användaren i fokus har vi utvecklat Trivecs kassasystem för restauranger, barer, nattklubbar och hotell. Du får ett kassasystem som stöttar alla dina processer. Våra system är enkla att integrera, erbjuder en smidig order- och betalhantering samt förenklar logistiken, köksprocesserna och administrationen. Du kan välja att använda vår mobila version Trivec Go, eller den mer robusta versionen av hårdvara.
Betalning och kortterminaler
Snabba betalningar
Trivec erbjuder många betalningsalternativ för restauranger, integrerade i Trivecs kassasystem, vilket gör dem lättillgängliga samt kräver minimal administration. Vi erbjuder både anslutna betalningsterminaler och online-betalningslösningar, vilket gör att dina kunder kan betala på det sätt de föredrar.
- Snabba transaktioner tillgängliga överallt i restaurangen, kreditkort, betalkort och mobilbetalningar.
- Nya betalmetoder som mobil betalning, Swish eller kontaktlös betalning.
- Du får rapporter över transaktioner direkt från backoffice i kassasystemet.
Sömlöst integrerbara kortterminaler
Erbjud förstklassig service till dina gäster genom att använda snabba, säkra och sömlöst integrerade betalterminaler som är fullt kompatibla med ditt kassasystem. Anslut flera betalterminaler till ett kassasystem samtidigt som du säkerställer PCI-compliance för att skydda kunderna från bedrägeri. Det gör att du kan ha många samtidiga transaktioner på gång i t.ex. en bar.
”Betala vid bordet”
Funktionen ”Betala vid bordet” möjliggör snabba och bekväma betalningar direkt vid bordet. Ladda ner notan direkt till betalterminalen utan att behöva gå till kassasystemet för att hämta den. Detta gör det enkelt för dina gäster att betala och få ett kvitto utan krångel. Dessutom sparar det tid eftersom personalen slipper gå fram och tillbaka till kassasystemet för att ta betalt och lämna kvitton.
Många betalsätt
Trivec erbjuder också flera sätt att splitta notan, du kan dela notan efter produkter, antal personer eller sittplatser. Våra betalterminaler är också kompatibla med olika betalmetoder, inklusive kontaktlösa kort, NFC, dricksalternativ, kreditkort, debitkort, Apple Pay, Google Pay med mera.
Dessutom kan du enkelt få tillgång till betalrapporter direkt från din Trivec backoffice-funktion.
Dela, återöppna och splitta notor
Trivecs kassasystem gör det möjligt att dela upp notor på flera betalmetoder, såsom kort, kontanter, faktura eller digitala presentkort, utan någon fördröjning. Kassasystemet visar exakt belopp som ska betalas, oavsett antalet gäster som delar notan.
Dessutom kan du enkelt redigera notor och överföra varor från en nota till en annan, eller flytta hela bordsbeställningar till ett annat bord. Denna funktion är särskilt användbar när gäster byter bord eller ansluter sig till en större grupp.
Återöppna notor
Med Trivecs system har du möjlighet att öppna tidigare stängda beställningar och notor som ännu inte har betalats. Denna funktion är praktisk när gästerna vill beställa mer eller väljer en annan betalmetod.
HandyPay gör det enkelt att splitta och dela
HandyPay gör det enkelt att dela notan för grupper där varje person vill betala sin del. Servicen kan enkelt välja vilken mat och dryck varje gäst ska betala för, till och med halva flaskor vin. HandyPay-systemet räknar sedan ut beloppet som varje gäst ska betala och tillhandahåller en kvittens vid bordet.
Dessutom är det enkelt att dela notan i lika stora delar med HandyPay. Grupper kan dela notan jämnt genom att helt enkelt hålla upp sitt kort eller sin telefon mot enheten, som då visar beloppet varje person ska betala. Gästerna kommer att få en kvittens direkt vid bordet för sin del av notan.
Många betalmetoder
Idag föredrar många kunder att betala räkningen själva enkelt med sin mobiltelefon. Trivec erbjuder ett stort utbud av onlinebetalningar för olika regioner. Vi erbjuder betalningslösningar med Google Pay, Apple Pay, Swish, Vipps, MobilePay, Lydia, Lyfpay, PayConiq och iDeal.
Om du har en integration till ditt ekonomisystem (se vilka integrationer som finns) kan du enkelt fakturera gäster (företag) direkt vid bordet.
”Dricks ska vara enkelt”
Trivec har gjort det enkelt att fördela ut dricksen till personalen så att den betalas ut direkt på lönen. Med en integration mellan Trivecs kassasystem och personalsystemet kan du ställa in exakt hur du vill ha det. Dricksutbetalningarna kan vara ett tidskrävande jobb men har på så sätt gjorts enkla via vår smidiga integration som sparar tid och pengar. Vidare kan du enkelt se personalschema, planera för arbetspass och semestrar, allt tack vare vår integration till effektiva personalsystem.
Enkelt att korrigera felslag
Ibland blir det fel när servisen lägger in en beställning. Men det går enkelt att korrigera genom att gå tillbaka och ta bort beställningen som blivit fel. Du behöver inte slå ut notan. Samma sak gäller om du börjar ta betalt på fel bord, då kan du enkelt slå ut en delnota och sedan flytta den rätta notan till bordet och ta betalt. Sedan flyttar du tillbaka delnotan till bordet igen.
Vi har de integrationer du behöver!
Trivec passade oss då vi behövde en stor aktör med erfarenhet av en komplicerad verksamhet. Lokal förankring var också viktigt eftersom support på plats är önskvärt vid matcher och större arrangemang.
- Marcus Lehtonen, Head of Food & Beverage, MFF Event AB
Mobilt kassasystem
Med Trivec Go får du ett komplett kassasystem i en surfplatta. Framförallt får du en kassa med all funktionalitet. Har du behov av flera kassor, kopplar du enkelt ihop dem mot samma skattebox (black box) som installeras på en server. Fördelen med Trivec Go, jämfört med vår stationära kassa, är att en surfplatta är enkel att flytta runt. Och du kan koppla flera kortterminaler till en kassa. Viktigast är att du kan ta betalt var du vill i lokalen.
Online-order och hemleverans
Du kan ansluta ditt kassasystem för restaurang till populära tjänster för hemleverans genom vårt partnerskap med Deliverect. Då slipper du separata skärmar för UberEats, Foodora, Wolt m.fl. Alla inkommande beställningar går direkt till kassasystemet och köket. Med andra ord, det blir enkelt att ha kontroll över alla inkommande beställningar.
HandyPay – Trivecs 2-1
HandyPay är en mobil order- och betallösning för restaurang. Du skickar enkelt beställningar direkt till köket och baren och tar betalt direkt när gästen ber om det. Du kommer att öka omsättningen av bord samt servicenivån eftersom personalen kan stanna kvar ute hos gästerna, och slipper springa fram och tillbaka till kassan. HandyPay erbjuder fasta procentsatser för dricks något som är mycket uppskattat bland personalen.
Ökad service med digitala köksskärmar
Du kan enkelt använda digitala köksskärmar (Kitchen Display System) för att förenkla logistiken i köket. Trivec erbjuder integrerade digitala köksskärmar. Skärmarna är ersättare för skrivare och pappersbongar. Men det är mer än så. Det ökar effektiviteten eftersom varje beställning registreras i köket och hjälper personalen att hålla ordning på ordrar samt prioritera rätter. På så sätt blir det lättare att servera rätter samtidigt från olika kök samt att det minskar väntetiden för gästen.
Vi hjälper dig hela vägen
Support 24/7
- Support och jour 24/7
- Hög produktkunskap
- Lång erfarenhet av drift i restaurang
- Snabbhet vid ärendehantering
Installation
- Förprogrammering av kassorna
- Installation på plats hos er eller via länk
- Vi stannar alltid kvar efter installation och säkerställer drift
Utbildning
- Personalen utbildas
- Genomgång av back office
- Utbildning sker på plats eller via länk
- Extra utbildningar går alltid att köpa till
FAQ
Vad är ett kassasystem för restaurang?
Ett kassasystem omfattar allt du behöver för att smidigt kunna ta betalt av dina gäster – du registrerar helt enkelt din försäljning i ett kassasystem. I ett modernt kassasystem registreras också det som beställs av gästerna i restaurangen, baren eller i ditt hotell så att du enkelt kan stämma av att alla notor har blivit betalda. Du ser även statistik och dagsrapporter över försäljning och moms.
Läs mer i vår artikel ”Vad är ett kassasystem för restaurang?”.
Måste man ha ett kassasystem?
För dig som driver restaurang och som säljer varor och tjänster för mer än 210 00 kr per år (4 prisbasbelopp 2023) är skyldig att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister som registrerar betalningar. Ett kassaregister är ett kassasystem som registrerar försäljning. I försäljningen ingår, förutom kontant betalning eller med kontokort, alla former av elektroniska betalningar som mobile pay, apple pay och exempelvis ”Swish”.
Läs mer i vår artikel ”Måste man ha ett kassasystem för restaurang?”.
Hur fungerar ett kassasystem för restaurang?
Ett kassasystem, oavsett hur enkelt eller avancerat du väljer, måste i grunden erbjuda samma tre grundfunktioner: registrering av alla affärstransaktioner, digitalt kundkvitto eller på papper, och på slutet av dagen en dagsrapport med summeringar av försäljning och moms. Om ditt certifierade kassasystem uppfyller dessa krav är det troligtvis godkänt enligt Skatteverkets krav på kassaregister och bör finnas med på Skatteverkets lista över certifierade kassasystem och kassaregister.
Utöver kravet på certifierat kassaregister/kassasystem har många företagare idag följande krav:
Läs mer i vår artikel ”Hur fungerar ett kassasystem för restaurang?”
Vad kostar ett kassasystem?
Beroende på vilket kassasystem du väljer samt vilka funktioner du väljer att ha varierar kostnaden. Det finns stationära kassasystem, mobila kassasystem och mobila order- och betallösningar. Ett mindre system med färre funktioner är billigare, medan ett mer omfattande system baserat på flera olika funktioner är dyrare.
Läs mer i vår artikel ”Vad kostar ett kassasystem för restaurang?”
Vad är skillnaden på ett kassasystem, ett kassaregister och en kassaapparat?
Ett kassasystem omfattar allt du behöver för att kunna ta betalt av gästerna i din restaurang eller bar – din försäljning registreras digitalt och du kan få ut rapporter över försäljningen. Gästers ordrar registreras också så att du enkelt kan stämma av att alla notor har blivit betalda. I ett kassasystem ska du också kunna ta ut dagsrapporter över försäljning och moms.
Alla restauranger som avser att ta emot betalningar med kort, mobila betalmedel, presentkort eller kontanter måste enligt regelverket för kassaregister ha ett certifierat kassaregister. Med kassaregister avses kassaapparat, kassaterminal, kassasystem och liknande utrustning som registrerar den försäljning av varor och tjänster som sker mot betalning.
Glöm inte att ett kassaregister måste vara certifierat av Skatteverket. Du måste ha ett kassaregister om din verksamhets försäljning överstiger fyra basbelopp, alltså 210 000 kronor (2023). Läs mer om kassaregisterlagen här.
Ett kassaregister ska vara certifierat för att godkännas av Skatteverket. Följande är krav för ett certifierat kassaregister kan du läsa mer om i vår artikel:
”Vad är skillnaden på ett kassasystem, ett kassaregister och en kassaapparat?”.
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.